TEGNINGER
Tegne er noe jeg aldri har likt å gjøre. Jeg tror det har en sammenheng med at jeg ikke har fått det helt til. Siden jeg har tegnet lite har jeg heller ikke utviklet meg som tegner. Derfor så jeg litt med skrekk på å gå inn i en tegneperiode hvor jeg skulle produsere minst 15 tegninger.
I blåuken fikk vi øve på mange ulike teknikker, og jeg forsto at det faktisk går an å øve seg til å bli en bedre tegner.
I ukene som fulgte har jeg prøvd å få satt meg ned å tegne så ofte som jeg har hatt muligheten. Jeg har søkt inspirasjon i bøker og internett. Jeg har sett en god del YouTube-videoer og hentet mange tips og ideer til hvordan jeg kan tegne på en god måte.
Jeg har øvd meg på stilleben, perspektiv, portrett, ulike deler som øyne, nese, munn, hender, ansikt, hund m.m. Hver tegning har tatt lang tid. Og det er vanskelig å få det til å se ut som man vil. Jeg har oppdaget at det er veldig avslappende og koselig å sette seg ned med tegneblokken. Men selv om det er fint og avslappende blir jeg veldig sliten etter en økt.
Under vil jeg vise noen av tegningene jeg har tegnet. Jeg satte datoer på tegningene slik at jeg kunne se om jeg utviklet meg etterhvert som jeg tegnet.
Perspektivtegning av hus. Jeg benyttet topunktsperspektiv når jeg tegnet denne.
Jeg fant et bilde på internett som jeg så på. Ellers brukte jeg fantasi på det som er rundt huset.
Det var spennende å prøve å skape dybde i bildet.
Portrett av jente. Brukte YouTube for å få inspirasjon og tips til hvordan jeg skulle tegne.
Tegnet lysestake med stearinlys som står på kjøkkenet hjemme hos meg. Prøvde å bruke kontraster i tegningen slik at den ble mer levende. Skygger er vanskelig å få til, men jeg prøver:)
Tegnet munn etter inspirasjon fra YouTube. Merker at jeg bruker lang tid på hver tegning... Men ser at det er mye teknikk som ligger bak for å få det bra.
Det er utrolig morsomt å tegne. Jeg merker at hver tegning tar lang tid og skyggelegging er spesielt vanskelig. Men jeg tror det blir lettere etterhvert som man tegner. Jeg har i alle fall utviklet meg mye på disse ukene. Jeg tror at øvelse gjør mester, så jeg skal nok fortsette å tegne selv om vi starter med nytt tema:)
Når det gjelder bruk av tegninger i skolen så tror jeg alt for ofte at elevene får tegneoppdrag som ikke alle elevene mestrer. Det er ikke alle elevene som liker å tegne, eller mestrer å tegne. Jeg tror at ved å fokusere på å lære elevene ulike teknikker, vil de kanskje ha større glede av å tegne. Elevene må bevisstgjøres på å tegne det de ser og ikke hvordan de tror tingene ser ut. Ved å introdusere modifisert tegning, opp-ned-tegning, perspektiv-tegning eller andre teknikker vil elevene muligens få en bredere kunnskap på hvordan man kan lære seg til å bli gode tegnere. Elevene kan få muligheten til å søke på YouTube eller andre nettsteder på ting de vil tegne. Ved å se ulike tegnevideoer kan elevene få gode tips til hvordan de kan tegne mer realistisk. Det er ikke sikkert at alle elevene vil benytte seg av dette. Elever er ulike og har forskjellige styrker og svakheter, noen er praktiske, andre estetiske, andre mer teoretiske osv. Dette gjør at elevene trenger ulik støtte i de ulike aktivitetene. Det er viktig at tegning er lystbetont, læreren kan forsøke å la elevene tegne noe de har lyst til å tegne, noe som interesserer dem. Det er bedre at elevene tegner noe enn å ikke tegne noe i det hele tatt.
Det er veldig bra å høre at du har opplevd egenutvikling og fått mere lyst til å tegne. Konsentrasjon er slitsomt, men gir jo gode resultater som du selv erfarer. Fint at du også reflekterer over tegneundervisning i skolen
SvarSlett